طرح کسب و کار | |
طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایتکنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است: 1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایهی مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد. 2- بعید به نظر میرسد که مالک کسب و کار، برای راهاندازی آن سرمایهی کافی داشته باشد. حمایتکنندگان مالی -بانکها یا سرمایهگذاران ریسکی- باید متقاعد شوند که سرمایهگذاری در کسب و کار جدید، منطقی و درست است. 3- فرض بر این است که اگر کسب و کار ایدهی خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایتکنندگان مالی آن، باید این موضوع را در مرحلهی برنامهریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، شناسایی کنند. اجزای یک طرح کسب و کار 1- اهداف کلی 2- مشخصات مجری طرح و همکاران 3- تعریف و توصیف کسب و کار 4- تحلیل استراتژی بازار 5- تحلیل مالی 6- خلاصه طرح کسب و کار نشاندهندهی چیست؟ آماده کردن یک طرح کسب و کار نتیجهی نهایی روند طرحریزی نیست، بلکه تحقق طرح، هدف نهایی است. با این وجود نوشتن طرح، یک مرحلهی میانی مهم است. طرح نشان میدهد که به منظور یک کسب و کار محرز، بررسیهای دقیق در ایجاد کسب و کار انجام شده است و برای راهاندازی آن کارآفرین، وظیفهاش را انجام داده است. هدف طرح وجود یک طرح کسب و کار رسمی، صرف نظر از اندازهی کسب و کار آن، به همان اندازه که برای راهاندازی مهم است، برای یک کسب و کار برقرار (محرز) نیز مهم است. این طرح چهار عمل اصلی را به صورت زیر انجام میدهد: 1- به مدیر یا کارآفرین کمک میکند که جوانب و پیشرفت پروژه یا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسی کنند. 2- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد میکند تا در آن یک حرفه بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن حرفه را در چند سال آینده دنبال میکند. 3- به عنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران، دفاتر نمایندگی، بانکها، سرمایهگذاران و ... به کار میرود. 4- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابر آنچه که باید باشد، ارائه میدهد. همان طور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراین طرحهای کسب و کار مانند هم نیز وجود ندارد. از آن جایی که برخی موضوعات در طرح به یک طیفی از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراین این امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردی متناسب باشد. با این حال، بیشتر طرح ها از یک ساختار آزموده شده و نظر عمومی بر روی (در مورد ) آمادهسازی طرحی ک به طور وسیعی قابل اجراست متابعت میکنند. طرح کسب و کار میبایست نگرشی واقع بین از پیشبینیها و مقاصد بلندمدت داشته باشد. این دید و نگرش چهارچوبی را به وجود میآورد که طرح باید در آن فعالیت کند و نهایتا یا موفق میشود یا شکست میخورد. برای مدیران و یا کارآفرینانی که به دنبال حمایت خارجی هستند، آماده کردن یک طرح جامع، موقعیت را در افزایش بودجهها یا تجهیز پشتیبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود یک طرح منطقی، یقینا شکست را حتمی خواهد کرد. اهمیت پروسه ایجاد یک طرح کسب و کار رضایت بخش امری پردردسر، اما ضروری است، روند برنامهریزی، مدیران یا کارآفرینان را وادار میکند که کاملا دریابند آنچه را که میخواهند به دست بیاورند و این که چه طور و کی آن را انجام دهند. حتی اگر هیچ حمایت خارجی هم نیاز نباشد، طرح کسب و کار میتواند برای دوری گزیدن از اشتباهات یا تشخیص فرصتهای پنهانی نقش حیاتی را بازی کند. برای عدهی بسیار زیادی از کارآفرینان و طراحان، روند طرحریزی (فکر، مذاکره، تحقیق، تجزیه و تحلیل) به اندازهی طرح نهایی و یا حتی بیشتر از آن مفید است. بنابراین حتی اگر به یک طرح رسمی نیاز ندارید، دربارهی روند طرحریزی بطور دقیقی فکر کند. این کار میتواند سود زیادی برای طرح کسب و کار شما داشته باشد. هفتههای بسیار زیاد کار سخت و پیشنویسهای متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پیشبینی کنید. یک طرح مکتوب واضح با بستهبندی جذاب سبب خواهد شد تا حامیان، سرمایه گذاران و ... آسانتر به آن گرایش پیدا کنند. یک طرح کسب و کار کاملا آماده، نشان خواهد داد که مدیران یا کارآفرینان، کار را میشناسند و آنها را برای پیشرفت طرح بر حسب فرآوریها، مدیریت، سرمایهها و مهمتر از همه بازارهای اقتصادی و رقابت اندیشیدهاند. |