گزارش پروژهی پژوهشی بررسی تجارب مشابه
در زمینهی شرکتهای دانشگاهی (۲)- ساختار توسعهی کارآفرینی
دانشگاهها را از منظر ساختار میتوان به دو دسته تقسیم نمود، (1) ساختارهای خودجوش که نظیر آن را میتوان در دانشگاههایی همچون MIT و استنفورد ملاحظه کرد که قدمتی طولانی در زمینهی کارآفرینی تکنولوژی-محور دارند. در این دانشگاهها نهادهای کارآفرینی نه بر مبنای یک ساختار سازمانی طراحی شده و به صورت یکجا که به مرور زمان شکل گرفتهاند. هر یک از نهادها نقش خود را پیدا کردهاند و مجموعهای از فعالیتها را انجام میدهند که ممکن است بعضاٌ با فعالیتهای نهادهای دیگر نیز همپوشانی داشته باشد. (2) دستهی دوم که میتوان دانشگاه ملی سنگاپور و تا حدود زیادی کمبریج را از این دسته دانست دارای یک ساختار طراحی شدهاند یعنی دانشگاه با توجه به اهمیت این مسأله تصمیم گرفته است تا منابعی را صرف توسعهی ساختارهایی نماید که تسهیلکنندهی کارآفرینی در دانشگاه باشند. بر این اساس نهادهایی طراحی و راهاندازی شدهاند که بر اساس یک نمودار سازمانی و روابط تعریفشده به فعالیت و همکاری با یکدیگر میپردازند، نقشی از پیش تعیینشده دارند و سعی شده است که فعالیتها کمترین میزان همپوشانی و تکرار را داشته باشند.
مؤلفههای ساختار توسعهی کارآفرینی را میتوان به سه دسته تقسیم نمود: (1) نهادهایی که از سوی دانشگاه و با مأموریت و چشمانداز مشخص راهاندازی شدهاند و هر چند از بودجه و منابع خارج دانشگاه نیز استفاده میکنند دارای بودجه مشخص از طرف دانشگاه هستند. (2) نهادهایی که از سوی بخش خصوصی و سازمانهای غیردولتی به صورت کار مشترک دانشگاه و آن سازمان ایجاد میشوند و هدف آنها پیگیری اهداف بنیانگذاران آنهاست که در عین حال در راستای اهداف کلان دانشگاه نیز قرار دارند. (3) آخرین مورد شبکههایی هستند که حول محور موضوعات مختلف شکل گرفتهاند و بستر بسیار مناسبی برای گردش اطلاعات، همکاری افراد و گروههای مختلف، و جذب منابع به شمار میآیند.
هر سه مؤلفه هم در ساختارهای خودجوش و هم در ساختارهای طراحیشده دیده میشوند ولی مؤلفههای دوم و سوم بویژه شبکهها در ساختارهای خودجوش نمود و اثرگذاری بیشتری دارند.
نهادهای مرتبط با کارآفرینی این دانشگاه را مرکز کارآفرینی دانشگاه، دفتر ثبت تکنولوژی، فروم کسب و کار، و مرکز مشاوره تشکیل میدهند. هر یک از این مراکز به عنوان زیر مجموعهای از یک دانشکده یا مرکزی مستقل ایحاد شدهاند ولی محدودهی مخاطبان آنها را کل دانشگاه تشکیل میدهد. مرکز کارآفرینی سه فعالیت اصلی خود را انجام پژوهش در کارآفرینی و ارائهی آموزشهای کارآفرینی، برقراری زمینهی اتحاد و همکاری با صنعت، و ایجاد شبکههای اجتماعی قرار داده است. دفتر ثبت تکنولوژی به ساماندهی فرآیند ثبت مالکیت معنوی و تجاریسازی تکنولوژی میپردازد، این دفتر هم در زمینه مشاوره و ثبت حق اختراع، و هم در زمینه فروش تکنولوژی به شرکتها فعالیت میکند. فروم کسب و کار که قدمتی نزدیک به 4 دهه دارد به ارائهی خدمات آموزش، مشاوره، حمایت با رویکردی کاربردی میپردازد. برگزاری سمینار، کارگاه، ارائهی نمونههای موردی، و شبکهسازی از جمله فعالیتهای این مرکز است. مرکز مشاورهی دانشگاه نیز از طریق شبکهای از خبرگان داوطلب به مشاوره و هدایت بنگاههای کارآفرین میپردازد.
ساختار نهادهای کارآفرینی استنفورد الگویی غیر متمرکز دارد، به این معنا که محور برنامهها دانشکدهها هستند و هر یک از دانشکدههای مهندسی، حقوق، علوم پزشکی و ... برنامههای کارآفرینی خاص خود را در زمینهی آموزش، مشاوره و حمایت دارند که در همان دانشکده به اجرا درمیآید. مثلاً STVP[2] مرکز کارآفرینی دانشکدهی مهندسی است که فعالیتهای پژوهشی، آموزشی، و ترویجی کارآفرینی با تمرکز بر دانشجویان رشتههای مهندسی انجام میدهد. علاوه بر مراکز دانشکدهای دستهای دیگر مراکز دارای مخاطب عام هستند، به عنوان مثال مرکز مطالعات کارآفرینانه یا CES که به پژوهش، طراحی دورههای آموزشی، و ایجاد شبکههای اجتماعی میپردازد. دفتر ثبت تکنولوژی نیز با وظایفی مشابه آنچه در دانشگاه MIT عنوان شد به فعالیت میپردازد. با توجه به گستردگی و عدم یکپارچگی در برنامهها، هماهنگی، همکاری و همافزایی میان برنامههای متعدد و متنوع در دانشکدهها و مراکز مختلف دانشگاه از طریق مرکزی تحت عنوان شبکهی کارآفرینی استنفورد (SEN) ایجاد میشود که عمدتاً به تبادل اطلاعات و انجام اقدامات مشترک دارای ذینفعان متعدد میپردازد.
دانشگاه ملی سنگاپور برای تحقق اهداف کارآفرینی خود، در سال 2001 دست به تأسیس مرکزی با عنوان NUS Enterprise زد تا در آن کارآفرینان دانشگاهی را از قید و بند قوانین مرسوم راهاندازی یک کسب و کار، آزاد و معاف سازد. این مرکز خود از 7 واحد کلیدی تشکیل شده است. این واحدها عبارتند از: مرکز کارآفرینی NUS، دفتر ارتباطات صنعتی و فنآوری NUS، کالجهای فرامرزی NUS، مرکز پشتیبانی کسب و کار NUS، واحد گسترش NUS، واحد مشاوره NUS و واحد انتشارات NUS.
چهار واحد از این 7 واحد به طور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی ارتباط دارند: مرکز کارآفرینی NUS[3]، دفتر ارتباطات صنعتی و فنآوری NUS[4]، کالجهای فرامرزی NUS[5] و مرکز پشتیبانی کسب و کار NUS[6]. هر یک از این واحدها عملکرد خاص خودشان را در جهت تسهیل ایجاد شرکتهای جدید و ترویج فرهنگ عمومی کارآفرینی در NUS دارا میباشند. از سوی دیگر این مراکز در کنار هم تشکیل حجم انبوهی از منابع، خدمات، تخصص و تسهیلات را برای کارآفرینان بلندپرواز NUS میدهند.
علاوه بر چهار واحد فوق، سه واحد دیگر نیز در NUS Enterprise وجود دارند: واحد گسترش NUS[7]، واحد مشاوره NUS[8] و واحد انتشارات NUS[9]. این واحدها مستقیماً به کارآفرینی در دانشگاه ارتباطی ندارند ولی توجه به آنها از ارزش زیادی برخوردار است. واحد مشاوره NUS خدمات مشاورهی مستقل و قابل اعتمادی را به صنعت و دولت ارائه میکند و بدین وسیله اساتید NUS را در پروژههای میانرشتهای درگیر مینماید تا دانش آنها را فراتر از مرزهای آکادمیک گسترش دهد. واحد گسترش NUS فرصتهایی را جهت ادامهی تحصیل در شاخههای تخصصی برای فارغالتحصیلان NUS و همچنین سایر آحاد جامعه فراهم میآورد. واحد انتشارات نیز کتب دانشگاهی و دانشجویی را ـ چه در قالب کاغذی و چه الکترونیکی ـ به طبع میرساند. همچنین تلاش میکند تا به شاهراه توزیع دانش NUS در منطقه و تمام جهان تبدیل گردد.
زیر ساخت اصلی توسعهی کارآفریین در دانشگاه کمبریج را جوینتونچری تشکیل میدهد که در سال 1999 با همکاری دو دانشگاه با کلاس جهانی یعنی کمبریج و MIT ایجاد شده است. این مؤسسه که اختصاراً CMI[10] هم خوانده میشود، قصد دارد تا با تقویت تبادل دانش بین صنعت و دانشگاه تأثیر عمیقی بر رقابتپذیری اقتصاد انگلستان گذارد.
استراتژی اصلی CMI، حول ایجاد فرآیند تبادل دانش میچرخد. یعنی این مؤسسه سعی میکند، دانشگاه، شرکتها، دولتمردان، سرمایهگذاران، محققان و دانشجویان را گرد هم آورد و از تعامل این گروهها ایدههای کاربردی برای صنعت و دولت را شناسایی نماید، از طریق اساتید و دانشجویان محقق ایدهها را بپروراند و تجاری سازد و نتایج را بین دانشگاهها، شرکتها و دولت به اشتراک بگذارد تا کل اقتصاد انگلیس از ایدههای جدید سود ببرند. در واقع CMI بستر ایجاد فرصتهای کارآفرینانه در دانشگاه به شمار میرود.
در سال 1999 همچنین مرکز کارآفرینی دانشگاه کمبریج با رسالت آموزش، توسعه و حمایت ایجادکنندگان کسب و کارهای دانشمحور تأسیس گردید. این مرکز بعدها و در سال 2003 به منظور بهبود کارکرد آن به دو مرکز کمبریج انترپرایز و یادگیری کارآفرینی شکسته شد. کمبریج انترپرایز، مؤسسهای است که امور مربوط به کمک به راهاندازی کسب و کارهای جدید را بر عهده گرفته است که کمکهای مالی، خدمات مرکز رشد، مشاوره و ثبت و تجاریسازی تکنولوژی را انجام میدهد.
مرکز یادگیری کارآفرینی نیز از طریق ایجاد روحیه کارآفرینانه و همچین یاددادن مهارتهای لازم برای کارآفرینی، اعتاد به نفس و انگیزه اولیه را در دانشجویان در جهت راهانداختن کسبوکاری مستقل ایجاد میکند. معرفی مستقیم الگوهای مناسب و یاددادن مهارتهای کارآفرینانه فرآیند اصلی حمایت از تشکیل شرکتهای دانشجویی توسط این مرکز است.